27 Nisan 2021 Salı

Apple Yine Mahkemelik Oldu!Bakalim Kim Kazanacak ?

 Apple'a  reklamlarında iPhone'un suya dayanıklılığını yanlış temsil ettiği iddiasıyla dava açıldı.

ABD'nin New York Güney Bölgesi Bölge Mahkemesinde açılan toplu davada, Apple'ın iPhone su geçirmezlik özelliklerini abarttığını iddia ediliyor ve firmanın garanti kapsamındaki  su hasarını karşılamayı reddetmesine itiraz ediliyor.

iPhone'lar birkaç yıldır değişen derecelerde su direncine sahipler. İPhone 7, bu özelliği içeren ilk modeldi ve şu anki iPhone 12, Apple'ın "30 dakikaya kadar 6 metre maksimum derinlik" için suya dayanıklı olduğunu söylediği bir IP68 derecesine sahip.

Davacının şikayetleri Apple'ın suya dayanıklılık derecesini olduğundan daha fazla göstermekle kalmayıp , daha sonra gelen müşteri şikayetlerinde  su teması ile gerçekleşen hasarlari kullanıcı hatası olarak kabul edip garanti kapsamı dışında bırakması.

Tabii burda daha kritik konu, reklamlarda ve kullanıcı dokümanlarında , yapılan testlerin laboratuvar ortamlarında olduğunun bahsedilmesi. Ama Apple bu bilgiyi gelen müşteri sıkayetlerini red ederken şu şekilde kullanıyormuş.

"Sizin telefonunuz IP68 derecesinde şu geçirmezlik özelliğine sahip fakat dokümanlara baktığınızda testlerin saf su ile yapıldığını görebilirsiniz .Sizin telefonunuz tuzlu suya ya da havuz suyuna düşmüş. Bu bir kullanıcı hatası ve garanti kapsamına girmiyor."

Apple'ın standart bir yıllık garantisinde şu hasarını kapsamadığını belirtmekte fayda var.Kazaen suya maruz kalmanın dahil edilmesini istiyorsanız Apple Care Plus'i satın almanız gerekiyor.

Dava, "benzer şekilde yer alan diğer tüm diğer taraflar adına" yapılmış olarak listelendi.Bu şu demek oluyor , dava sadece temsil edilen bir kişi için değil, aynı durumdan madur olan bütün kullanıcılar için geçerli olacak. yani eğer hakim Apple haksız bulursa, söz konusu bölgedeki bütün benzeri hasarları karşılamak zorunda kalabilir.

İPhone'un suya dayanıklılık iddiaları da ilk kez eleştirilmiyor. Appleİnsider, İtalyan Antitrust Otoritesinin Apple'a suya dayanıklılık iddiaları nedeniyle 10 milyon €  para cezası verdiğine dikkat çekerken, teknoloji devinin şu geçirmezlik reklamları yaparken  sıvı hasarını garanti kapsamı dışında değerlendirmesini de eleştriyor.

Dava başarılı olsa bile, sonucun diğer tüketicileri nasıl etkileyeceği net değil. Dava New York'ta açıldı ve özellikle New York tüketici koruma yasalarına atıfta bulunuyor. Ancak diğer eyaletlerdeki veya ülkelerdeki benzer davaların önünü açabilir ve telefon şirketlerinin pazarlamada öne sürülen iddialardan sorumlu tutulmasına yönelik bir adım olabilir.

Umuyoruz söz konusu uygulama ülkemizde de yerini bulur ve biz tüketiciler en azından kanun tarafından korunmuş hale geliriz.

Gerçekten de büyük bütçeler ayırıp su geçirmezlik reklamları yaparken, gelen müşteri şikayetlerinde yok efendim kaşının altında gözün vardı  gibi saçma sapan nedenlerle hasarların garanti kapsamı dışında bırakılması anlaşılır bir konu değil.

Kaynak:www.wired.com


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder